אודות | ארכיון | תקצירים | הגשת מאמרים | כללי ציטוט | כנסים/ארועים | קשר/תגובות | קישורים | חיפוש | English
גיליון מספר 17
הפרוטוקולים של צעירי בצלאל, יולי 2010

על תערוכות ואירועים | תערוכה וירטואלית | תגובות
מאמר המערכת
נעמי מאירי דן
מאמרים
הסניקרס: אופנת רחוב - אופנה עילית
עידו שליבקוביץ
איפוליט בייאר- פורטרט עצמי כאיש שטבע
דן מדורסקי
הגלובליזציה של הדימוי: המקרה של טקאשי מורקאמי וסימונה לניו
ג'ני פוקריבאילו
לארח את המוות
אביטל שרייבר לוי
מעמד האישה בתלמוד
עדי אוסט
מחול גרמני במאה העשרים: בין מרי ויגמן לפינה באוש
יעל אופנהיים
תרבות החמודיות ביפן - המקרה של "הלו קיטי"
רותם לוינסון
ריקוד המכונה: המתח בין הטבעי למכאני בסרט "מטרופוליס" ובוידאו-קליפים שנוצרו בהשראתו
דורון עפר
בהקשר
דוקומנטרי אישי
הדס גולן, נירית יעקב
שבשבת: עבודת וידאו בהשראת ציור של ראובן רובין
ליעד נורי
מחקר עיצוב- חקירה יוצרת
לי אשרת, מירב רהט ועדי טל
פרויקט גמר במסלול 'ניהול עיצוב'
קובי נקב, נתלי שחף
תיאוריות מצולמות - פרשנות חזותית למחלקה להיסטוריה ותיאוריה
שרה'לה גור-לביא והילה לביא
תערוכה וירטואלית
בחוץ ובפנים
אלה כהן
עדות
טל סופר
"כוכב 328"
יואל פינק
פִּירוּאֶט
ליהי תורג'מן
בין דימוי לבגד
מיכל שפרכר
גופהּ
נועה סימון
שלוש שנים תרגיל אחד
ניר צרפתי
מהכפר לעיר מהעיר לכפר
נעה הימלפרב
"להשתמש במה שיש" – בית חולים לרהיטים
נעם טבנקין
ביוטופ- החווה האקולוגית-פרויקט חינוכי באופקים
איילת סגל ומיכל חיטרון
האדם תבנית, נוף
עדי זפרן וייסלר
שני פרויקטים משותפים במחלקה לארכיטקטורה
סימון קרנץ ודניאל ראוכוורגר
דיוקן משפחתי
רון יוסף
אילן בשן וזוגתו שתחיה
דניאל פישר
Initiation
אלעד לרום
פרויקט בתנועה (שם זמני)
אלהם רוקני
הפרוטוקולים של צעירי בצלאל, יולי 2010

גיליון קיץ 2010 הוא הרביעי מתוך 17 גיליונות 'היסטוריה ותיאוריה: הפרוטוקולים' הבנוי על טהרת עבודותיהם של הסטודנטים.

לשערו של הגיליון בחרנו ביצירתו של אוריה בס, תלמיד השנה השנייה במחלקה לתקשורת חזותית. נראה שאין כדימוי זה, שאותו יצר אוריה במהלך הסמסטר הראשון ללימודיו במסגרת הקורס "מבוא לפיתוח צורה" ותחת הנחייתו של בוריס זיידמן, כדי ללמד על בצלאל, בכלל, ועל 'היסטוריה ותיאוריה: הפרוטוקולים', בפרט. כשביקשנו מאוריה להעניק ליצירתו שם, הוא התלבט בין מספר אופציות:
"Little (Jew) Boy", "Little Jew", "Little Boy", "Bass-Murakami".

והנה, בחרנו באופציה האחרת שהציע: "ללא כותרת", דווקא בשל אותה מורכבות מתעתעת המתקיימת ביצירה ובתהליך הצפייה בה. מבט ראשון יעלה על פניו של הצופה חיוך, שמקורו בתגובה חושית לצבעוניות ולדמויות החמודות. מבט שני ישגר אותו ליצירותיו של האמן והמעצב היפני הנודע טקאשי מורקאמי ולתערוכה שכותרתה "Little Boy" משנת 2005, ויאתגר אותו לשאול שאלות הנוגעות במתח האינהרנטי בין העתקה להשראה ובין מקור למקוריות. מבט שלישי יביאו לכדי זעזוע, שכן כל המרכיבים שאליהם הגיב עד עתה חוברים להם יחדיו: הוורוד והמתוק, פצצת האטום — "Little Boy" — והשואה הגרעינית שאותה ידעה יפן (ושבהשפעותיה עסקה התערוכה האמורה), מזה, ושואת יהודי אירופה (שאותה מגלמים כאן שערו של מחנה ההשמדה אושוויץ, בגדי האסירים והטלאי הצהוב), מזה. או אז יבחין הצופה בדמות שאותה הוא אינו מזהה – דמותו של אוריה עצמו, השזורה בינות לעננים ומנהלת מעין מאבק כוחות עם מורקאמי ומשחק מחבואים עימנו. התוצר מושך ומרתיע, גורם לאותה "צביטה בלב", שעליה דיבר איתנו אוריה, ובו בזמן מאלץ לחשיבה על אודות פוליטיקה ויחסי כוחות, היסטוריה, זיכרון והנצחה, זיקות בין תרבותיות, אתיקה ואסתטיקה ויכולתה של האמנות לשאת את כל אלו על גבה.

וכך, שוזרת יצירתו של אוריה בין המעשה (שנלמד בסטודיו) להלכה (שעליה מופקדת, בעיקר, המחלקה להיסטוריה ותיאוריה), בין המיומנויות הטכניות לשאר הרוח ובין עולם האמנות ושיח התרבות לדיבור על אודות האֲני ומציאת המקום הפרטי, האישי, המקורי. 'בהיסטוריה ותיאוריה: הפרוטוקולים' מתפרסמים טקסטים אקדמיים לצד תיקי עבודות של אמנים מהארץ ומהעולם. מבחינות רבות, הגיליונות המוקדשים לעבודותיהם של הסטודנטים מהווים את גולת הכותרת של העשייה שלנו, שכן הם נותנים במה למי שבאים מהשטח ופניהם להשפעה על השטח וחושפים את רב-גוניותה של עשייתם.

השער הראשון מוקדש ליצירה העיונית ומוצגים בו שמונה מאמרים המבוססים על עבודות סמינר מצטיינות שעליהן שקדו הסטודנטים במהלך השנה השלישית ללימודיהם במחלקה להיסטוריה ותיאוריה. די בעיון מרפרף כדי ללמוד על תחומי הדעת האינסופיים שטורדים את מנוחתם: תולדות האמנות והיסטוריה של המחול, הקולנוע, הצילום, המוסיקה והאופנה; סוגיות ביהדות ובפילוסופיה; היבטים שונים של מגדר, גלובליזציה, לוקליזציה וגלוקליזציה והמתח שבין ה"גבוה" ל"נמוך" או בין הממסדי לחתרני.

השער השני, "בהקשר", הוא אולי ליבו הפועם של הגיליון, שכן הוא שוזר בין יצירתם המקורית והייחודית של הסטודנטים בבצלאל לבין ההנחיה (במובן המלא והעמוק ביותר של המלה) שלה הם זוכים מן המורים המלמדים במקום הזה – במחלקות ה"אם" כבמחלקה להיסטוריה ותיאוריה.

השער השלישי מוקדש לתיקי עבודות של הסטודנטים. ושוב, נוכל למצוא ייצוג למחלקות השונות, ובעיקר לתחומי העניין והעיסוק המגוונים. חלק מן העבודות נעשו במסגרת קורסים כאלו ואחרים וחלקן הן פרי של עבודה מתמשכת יותר או כזו שנעשתה מחוץ לכותלי האקדמיה. נפגוש כאן עבודות אישיות עד-מאוד לצד עבודות הנושאות אג'נדה פוליטית-חברתית-תרבותית, עבודות שמקורות ההשראה שלהן מצויים בשדה שבו הן עצמן מתקיימות לצד עבודות שיוצריהן תרו אחר השראה בשדות שונים של התרבות. העבודות כולן מרגשות ומאתגרות.

וכפי שאנו נוהגים בשנים האחרונות, גיליון הסטודנטים יושק, יעלה לאתר ויוצג על גבי מסך במסגרת תערוכת סוף השנה. זו דרכה של המחלקה להיסטוריה ותיאוריה להודות לסטודנטים. בגללם ולמענם אנחנו פה.



אודות | ארכיון | תקצירים | הגשת מאמרים | כללי ציטוט | כנסים/ארועים | קשר/תגובות | קישורים | English

כל הזכויות שמורות ליחידה להיסטוריה ותיאוריה, בצלאל    ISSN 1565-8163    הקמת האתר : neora.com, עיצוב גראפי: אדרבא